Heb jij je al verdiept in Pinterest? Dit platform is een visuele zoekmachine waar je aan de hand van foto’s lekkere recepten, inspiratie, tips en nog veel meer kunt vinden. Het is leuk voor privégebruik, maar als je een onderneming hebt kan dit platform ook heel interessant zijn. Maar hoe zet je Pinterest op de juiste manier in voor je onderneming? En waar begin je? In deze blog geven wij je een aantal tips voor het optimaal inzetten van jouw Pinterest kanaal.
Maak een zakelijk account aan
Allereerst is het van belang om een zakelijk account aan te maken. Wanneer je gebruik maakt van een zakelijk account heb je namelijk meer mogelijkheden. Zo kun je de statistieken inzien van jouw Pins. Op basis van deze statistieken kun je jouw strategie aanpassen en zo meer doelen behalen. Ook ziet de profielpagina er op een bedrijfsaccount anders uit. Zo kun je onder andere jouw contactgegevens vermelden, waardoor potentiële klanten jou beter kunnen bereiken.
Maak borden aan die vindbaar zijn
Wanneer je makkelijk vindbare borden aanmaakt, heb je de kans dat de rest van jouw pins binnen die borden ook gevonden worden. Verder kun je zo makkelijk onderscheid maken in de producten die je aanbiedt en worden ze sneller gevonden. Denk bijvoorbeeld aan borden als: keukeninspiratie, recepten, tuindecoratie enzovoort. Op deze manier maak je onderscheid per onderwerp en kan jouw doelgroep snel en goed vinden waar hij of zij naar zoekt. Dit komt mede door het zoekwoord dat je gebruikt in het bord. Als mensen zoeken op dit woord vinden ze jouw bord!
Maak gebruik van branding
Het is altijd belangrijk om gebruik te maken van een jouw huisstijl. Hierdoor zorg je voor herkenbaarheid en wek je vertrouwen bij de doelgroep. Binnen Pinterest kun je branding doorvoeren in de profielfoto, in de pagina beschrijving en bijvoorbeeld in de foto die jij pint door je logo erin te verwerken.
Structureel pinnen en posten
Ook is het van belang om structureel aanwezig te zijn op Pinterest. Dit hoeft niet te betekenen dat je elke dag post, maar zorg er wel voor dat er wekelijks een aantal pins online worden gezet. Hierdoor val je extra op bij jouw doelgroep.
Kies de perfect foto
Zorg ervoor dat je een goede afbeelding uitzoekt voordat je hem op Pinterest plaatst. Pinterest is een kanaal waar mensen afgaan op de foto’s die ze te zien krijgen. Wanneer deze foto niet Pinterest waardig is, kan het zijn dat ze snel wegklikken. Zorg dus voor een Pinterest waardige foto die aanslaat bij de doelgroep!
Zorg voor een goede bijschrift
Een bijschrift van een pin geeft jouw doelgroep meer informatie, maar kan er ook voor zorgen dat jouw doelgroep de pin makkelijker vindt. Door gebruik te maken van veel verschillende termen in je bijschrift zorg je er voor dat jouw pin beter vindbaar is op meerdere zoekwoorden. Verder kun je een link toevoegen zodat jouw doelgroep gelijk jouw product kan shoppen of jouw website kan bezoeken!
Het opzetten van een Pinterest kanaal en het onderhouden hiervan kan best ingewikkeld zijn. Daarom kijkt Regeltante 2.0 met alle liefde met jou mee! Plan een afspraak in en ontdek de mogelijkheden van Pinterest gebruik voor jouw bedrijf.