Trends, ze vliegen je om de oren.
Trends komen en trends gaan met een rap tempo op social media. Daarom is het van groot belang om er op tijd bij te zijn!
Logisch dat je hier niet altijd alle tijd voor hebt, daarom zetten wij vandaag de 4 belangrijkste marketingtrends van 2023 voor je op een rijtje.
Eerst zoomen we even in op het belang van meegaan met marketingtrends voor jouw bedrijf.
Waarom je marketing trends moet volgen:
Als bedrijf is het belangrijk om marketing trends te volgen zodat je relevant blijft. Als jij niet meegaat met de trend en jouw concurrenten doen dit wel, zal jij achterblijven.
Als jij wel als één van de eersten mee gaat met trends, zal je juist uitblinken ten opzichte van je concurrenten.
Naast dat het publiek jouw bedrijf ertussenuit vist, helpt het algoritme je ook een handje mee. Immers, het algoritme zorgt ervoor dat de nieuwe trends een groter bereik krijgen door ze bijvoorbeeld op een ‘for you page’ te plaatsen of bij ‘voorgesteld’ neer te zetten.
Dus kort samengevat: nieuwe trends, je moet ze volgen!
Welke trends moet je dan precies volgen? Als je niet heel actief bent op social media is dit best een lastige vraag. Gelukkig zijn wij dat wel én gaan we je helpen! Wij geven je vier belangrijke marketing trends om in 2023 te volgen.
Vier belangrijke marketing trends van 2023
–Korte video’s: TikTok is een platform waar korte video’s op worden geplaatst en daarnaast al tijden een enorme trending app. Het blijft echter niet alleen bij Tiktok, ook op Instagram en Facebook zijn korte video’s enorm populair. Op alle kanalen is te zien dat het plaatsen van korte video’s goed werkt. Korte video’s zorgen voor veel views, reacties en likes en werken qua bereik vaak beter dan statische content.
De reden? Ze zijn simpelweg leuk om te kijken, maar spelen ook in op de korte spanningsboog van tegenwoordig. Men neemt of heeft niet meer de tijd om een youtube video van 20 minuten te kijken. In plaats daarvan kijken ze liever een filmpje van 20 seconden. Houd hier dus rekening mee!
–Persoonlijke content: In een wereld waar tegenwoordig vertrouwen soms ver te zoeken is voor de consument, is dit wel van groot belang. Dit kan dan ook één van de redenen zijn dat content met een persoonlijke touch de laatste tijd zo goed werkt. Het laten zien van je gezicht of laten horen van jouw eigen mening, geeft klanten vertrouwen én vinden mensen over het algemeen gewoon leuk om te zien. Zelfs grote, professionele bedrijven kunnen profiteren van het inzetten van persoonlijke content. Het gebruik hiervan hoeft namelijk niet als onprofessioneel over te komen, het geeft vertrouwen en dat heb je als bedrijf nodig!
–Korte dag vlogs: Als je de trends van korte video’s en persoonlijke content samenvoegt, komen we gelijk aan bij de derde trend van 2023: het maken van korte dagvlogs. Het idee hierachter is dat je wat beelden schiet van je dag en deze achter elkaar aan zet. Vervolgens spreekt de persoon waarvan de video is een spraakmemo in waarin hij of zij over de beelden vertelt. Tiktok heeft zelfs aangegeven dat in 2023 deze video’s voorrang krijgen en dus meer worden geplaatst op de ‘for you page’. Door in te haken op deze trend kan je dus heel gemakkelijk meer bereik genereren!
–Duurzaamheid: consumenten zijn zich steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid en zijn hier tegenwoordig ook veel mee bezig. Zij verwachten hetzelfde van bedrijven. Het is dus als bedrijf goed om te laten zien op welke manier jullie bezig zijn met duurzaamheid.
Dit kan variëren van het melden dat de temperatuur bij jullie op kantoor een graadje lager staat, tot het laten zien van een duurzaam productie proces. Zolang jij laat zien dat jouw bedrijf actief bezig is met duurzaamheid zal de consument zich meer getrokken voelen naar jouw bedrijf in vergelijking met een concurrent die dit niet doet.
Ga jij inspelen op deze trends in 2023?